Wednesday 8 June 2011

( episod 3 ) I don't hate Mondays

domobrader.blogspot.com

Isnin 30 Mei 2011

Pukul 6 pagi aku dah siap mandi. Aku selalu takde mood nak pi keje hari Isnin.   So nk bagi ada rasa excited tu aku siap awal-awal. Kemudian terus kuar rumah.
Bukak je pintu, budak-budak depan rumah aku nie dah wat aku hangin, buang sampah dkat lif. Eee..bau la weii. Siap berair lagi tu. Nyaris spoil mood aku. Takpe, sabar, sabar.. 
Kat tempat keje, hari ni aku diberitahu ada pegawai penyelidik  baru nak masuk. Jadi dengan segala hormatnya aku dipersilakan angkat barang-barang dan pindah ke meja lain. Kne pindah meja? Pehal lak? Ee ampeh.. Maka aku dengan muke beruk terpaksa la pack up pindah kat satu lagi partition nun kat satu ceruk.

Cess..mentang-mentang la aku ni technician je..
10 Pagi. Pegawai tu belum datang-datang. Katanye die ada briefing dengan boss. Teringin gak aku nak tgk sape pegawai baru tu. Laki ke pompuan? Kalau laki baguslah. Kat sini kaum lelaki mcm dah mengalami kepupusan yang serius. Tinggal baper kerat je. Dalam sepuluh orang staf  agaknye ada la tiga orang lelaki. Aku kat cni dikelilingi makcik2 dan mak2 muda yang kalau bekerja, biasanya akan diiringi oleh topik sembang-sembang yang telinga aku tak berapa nk terima. Bzz….bzzz….
Jadi kalau yg datang tu laki bes la jugak. Kalau berbual leh la bukak topic heavy2 cket. Ak tak minat nk jadi pengulas hal2 politik, tapi ckup minat kalau citer pasal gadget baru dalam market, citer sukan, sikit2 hal agama, kereta, pelaburan dan bisnes.
Kalu mkcik gak tpkse la aku terus dengar cakap-cakap mcam ;

"Eeeii pasni jom pi kedai kek nak?"

atau
"Semalam you tengok tak drama..bla-bla"
"Best la novel ni..si Syahira ni kne pakse kawin dengan anak Dato ni..anak dato ni lak tak  suke die..sebab die dah ada girlfriend cantik. Model terkenal pulak tu. syahira ni gadis kampung je..tapi dia baikk.. Eeeii best la novel ni. sweet sangat"...
Atau yang paling sadis sekali..
'X patut la fasha ni wat camni kan? Yang lelaki tu kan ke suami orang? Isyy.."
Huhu..

Pukul 10.30 bos datang dan kenalkan pegawai baru tu. Ceh budak lagi rupe nye.
“Noordini” dia perkenalkan diri sambil jabat tangan dengan kak Ani, senior kat jabatan aku.
"So.. kenalkan ini  Puan Hamidah, Puan Salasiah, Puan  bla2.. die pun salam / tny khabar degan diorang. Dengan aku lak lgsung tak ditegurnya. Dah la meja aku die ambik. Ampeh langgsung tak reti nk terima kasih. Tp xpe. Aku positive.
Mgkin die segan sebab tengah jadi tumpuan tadi.
 Aku positive.

puteri peach . domo brader . ceritalah lagi.blogspot

No comments:

Post a Comment